در طراحی پله برقی صاف چه مواردی رو باید لحاظ کرد؟

پله برقی صاف نوع دیگری از پله برقی می باشد که می تواند برای مسافت طولانی افراد بسیاری را جابجا کند. همین ویژگی این نوع از پله برقی باعث شده است که از آن در محیط هایی که میزان تردد در آنها بسیار زیادی می باشد. مانند فرودگاه استفاده کنند. استفاده از پله برقی صاف باعث شده است که رفت آمد افراد معلول و ناتوان بسیار آسان شود. و آنها نیز بتوانند از خدمات بسیاری بهرمند شوند.

پله برقی صاف

به همین خاطر اگر دوست دارید به رفت و آمد افراد در محیط هایی مانند مغازه های بزرگ، فرودگاه ها، درمانگاه ها و ایستگاه های مترو نظم بدهید بهتر است از این نوع پله برقی استفاده کنید. زیرا این تنها وسیله ای است که به راحتی در همه مکان ها نصب می شود و برای نصب آن نیاز به رعایت قوانین زیادی نیست.

حتما بخوانید : قیمت پله برقی

نحوی محاسبه کردن طول و شیب پله برقی صاف

هر کدام از این موضوعات نیاز به توضیحاتی جداگانه دارند. تا به خوبی بتوان با آنها آشنا شد. به همین خاطر ما در اینجا همه آنها برای شما توضیح داده ایم.

طول و شیب پله برقی صاف

بهتر است بدانید از پله برقی های صاف در فضا های مختلفی استفاده می شود. به همین خاطر اینگونه از پله برقی ها شیب آن با توجه به مکانی که از آن استفاده می کنند. متفاوت می باشد. همچنین زاویه پله برقی های صاف نیز بستگی به فضایی دارد. که در آن از آنها استفاده می شود. معمولا از پله برقی های صاف زمانی استفاده می شود.

که نیاز باشد افراد در فضایی که بین سطحی با شیبی بین ۱۰ الی ۱۲ درجه جابجا شوند به عنوان مثال: افرادی که در مراکز خرید بزرگ رفت آمد دارند و با کالسکه از پله برقی استفاده می کنند. همین امر باعث شده است که کارشناسان حداکثر شیبی که برای اینگونه از پله برقی در نظر میگیرند ۱۲ باشد. استفاده از پله برقی صاف موجب شده است که افراد بتوانند به راحتی در مراکز بزرگ خرید رفت و آمد داشته باشند.برای اطلاع از قیمت پله برقی میتونید با کارشناسان عصرآسانسور تماس بگیرید.

سرعت پله برقی صاف

بهتر است بدانید امروزه پله برقی ها را با سرعت های متفاوتی می سازند. سرعت این گونه از پله برقی ها با توجه به شرایط تغییر می کند. طراحی پله برقی های صاف به گونه ای است. که در ابتدای آن سرعت در حداکثر می باشد. و در انتهای آن نیز سرعت در حداقل می باشد. همچنین ظرفیت و عرض اینگونه از پله به گونه ای است که می توانند حداقل ۴۵۰  نفر و متوسط ۶۰۰ نفر و حداکثر۹۰۰نفر در ساعت را جابجا کنند. 

اصول استاندارد طراحی پله برقی صاف کدامند؟

تنها در صورتی می توان پله برقی های صاف را به خوبی نصب و طراحی کرد. که یک سری از اصول را بتوان به راحتی رعایت کرد. به همین خاطر برای آشنایی شما با این اصول ما آنها را در اینجا بیان کرده ایم.

  • در جهت حرکت پله برقی صاف باید حتما یک شیار ایجاد کرد. که استاندارد پهنای پالت آن ۴میلیمتر و ۷ میلیمتر باشد. در غیر اینصورت نمی توان به خوبی اینگونه از پله برقی را نصب کرد. زیرا وجود چنین شیاری برای اینگونه از پله برقی ها ضروری می باشد.
  • همچنین بهتر است بدانید شیار پالت برقی نیز باید دارای عمقی بیشتر از ۵میلیمتر باشد.
  • البته تنها درصورتی میتوانید به خوبی پله برقی های صاف را نصب کنید که انتقال پالت برقی کاملا بدون شکستگی و به صورت کاملا پیوسته باشد.

نحوه اجرای پله برقی صاف چگونه است؟

هنگامی که می خواهید برای یک مکان پله برقی صاف نصب کنید. باید ابتدا توجه کنید که فضای ابتدا و انتهای آن با دیوار نزدیک نباشند و کاملا آزاد باشند. زیرا در غیر اینصورت در زمان تردد افراد و اوج ازدحام اختلال و مشکلات زیادی برای افراد به وجود می آید. اما در صورت آزاد بودن این فضا ها افراد می توانند به راحتی در مسیر حرکت قرار بگیرند.

هنگام اجرای اینگونه از پله برقی باید حتما توجه کنید که میزان سرعت ورودی و خروجی آن برابر باشد. با 0.75متر بر ثانیه. همچنین زاویه شیبی که برای این گونه از پله برقی ها باید در نظر گرفته شود. نسبت به سطح افق باید حداکثر 12 درجه باشد. البته باید به ظرفیت جابجایی آنها نیز توجه کنید و میزان رفت و آمد در مکانی که پله برقی را در آن نصب می کنید را محاسبه کنید.

قیمت پله برقی صاف چگونه محاسبه می شود؟

قیمت پله برقی صاف به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارت اند از:

جنس پله ها

جنس پله برقی های صاف را از متریال های مختلفی می سازند. که هر کدام دارای قیمت مختلفی هستند. به همین خاطر همیشه قیمت پله برقی هایی که از آلومینیوم ساخته می شوند. از پله برقی های صافی که پله های آن از جنس استیل می باشند کمتر است.

ارتفاع و زاویه پله ها

ارتفاع و شیب پله ها نیز بر قیمت پله برقی های صاف تاثیرگذار هستند. به همین خاطر هر چقدر ارتفاع آنها بیشتر باشد. افراد باید پول بیشتری برای آن پرداخت کنند.

محل نصب

نصب پله برقی در داخل و خارج از ساختمان هر کدام دارای قیمت خاصی هستند. به همین خاطر محل نصب پله برقی صاف بر قیمت آنها تاثیر دارد. همچنین، قیمت فروش قطعات پله برقی صاف براساس نوع اجزای پله برقی، نحوه سرویس و نگه داری، و هزینه نصب محاسبه می شود.

موارد استفاده پله برقی صاف کدامند

امروزه از پله برقی های صاف در مکان های مختلفی استفاده می کنند که بهتر است با آنها آشنا شوید.

فرودگاه ها

فرودگاه ها یکی از مکان های بسیار پرتردد در هر کشوری می باشند. و روزانه تعداد زیادی از افراد به اینگونه از مکان ها رفت و آمد دارند. به همین خاطر برای جابجایی افراد در اینگونه از مکان ها باید حتما از پله برقی هایی استفاده شود که بتوانند تعداد زیادی از افراد را جابجا کنند. بنابراین می توان گفت بهترین انتخاب برای اینگونه از مکان ها پله برقی های صاف می باشد.

مراکز خرید بزرگ

مراکز خرید بسیار زیادی امروزه به وجود آمده اند. رفت و آمد در اینگونه از مکان ها از طریق از راه پله کاملا کاری سخت می باشد. به همین خاطر استفاده از پله برقی در مراکز خرید بسیار ضروری می باشد. اما چون میزان رفت آمد افراد در اینگونه از مراکز زیاد می باشد بهتر است در آنها از پله برقی صاف استفاده شود. تا افراد برای رفت آمد با مشکل مواجه نشوند.

مراکز درمانی

مراکز درمانی مکان هایی می باشند که روزانه افراد زیادی به آنها رفت و آمد دارند. و چون افرادی که به اینگونه از مکان ها رفت و آمد دارند. معمولا بیمار می باشند و رفت و آمد برای آنها سخت می باشد. باید امکانی برای آنان فراهم شود که بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند. همین امر موجب شده است که بهترین انتخاب برای اینگونه از مکان ها استفاده از پله برقی های صاف باشد.

نحوه کار پله برقی

اجزای اصلی پله برقی دو زنجیر هستند. که به صورت دوره ای حول دو جفت چرخ دنده می چرخند. در بالای پله برقی، یک موتور الکتریکی یک چرخ دنده انتقال را به حرکت در می آورد. تا حلقه زنجیر را بچرخاند. پله برقی های معمولی به گونه ای می باشند. که از موتورهای ۱۰۰اسب بخاری استفاده می کنند تا دنده ها را بچرخاندن و سیستم موتور و زنجیر پله برقی در خرپا ها نصب می شوند.

جالب ترین نکته در مورد پله برقی ها نحوه حرکت پله ها است. همانطور که زنجیره حرکت می کند، پله ها در یک سطح باقی می مانند. در بالا و پایین پله برقی، پله ها روی هم جمع می شوند. و یک سکو را تشکیل می دهند. چنین کاری باعث می شود.بالا و پایین رفتن پله برقی آسان شود.

هر پله بر روی پله برقی دارای دو مجموعه چرخ است که در امتداد دو مسیر مجزا می چرخند. واحد فوقانی (چرخ های نزدیک به بالای پله ها) به یک زنجیر چرخان متصل می شود و توسط یک چرخ دنده محرک واقع در بالای پله برقی کشیده می شود. مجموعه چرخ های دیگر به سادگی در امتداد مسیر حرکت می کنند و اولین مجموعه چرخ ها را دنبال می کند.

طراحی پله برقی به گونه ای است که دو مسیر از یکدیگر فاصله دارند به طوری که هر پله در یک سطح باقی می ماند. در بالا و پایین پله برقی، ریل ها در حالت افقی قرار دارند و پله ها را صاف می کنند. هر پله دارای یک سری شیار در داخل خود است تا بتواند آن را به دو پله قبل و بعد از صاف شدن متصل کند. موتورهای الکتریکی موجود در پله برقی علاوه بر چرخاندن حلقه اصلی، نرده ها را نیز حرکت می دهند.

نرده به سادگی یک تسمه نقاله لاستیکی است که دور یک سری چرخ حلقه می زند. تسمه نقاله طوری پیکربندی شده است. که دقیقاً با همان سرعت مراحل حرکت میکند و احساس نرمی را به افرادی که از پله برقی استفاده می کنند می دهد. سیستم های پله برقی قادر به بلند کردن افراد از ده ها طبقه مانند آسانسور نیستند، اما برای حمل و نقل در مسافت های کوتاه مناسب هستند.

معرفی ۸ سیستم اصلی پله برقی

طراحی پله برقی به گونه ای می باشد که دارای ۸سیستم اصلی می باشد. برای آشنایی با این سیستم ها میتوانید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

سیستم ساختار پشتیبانی

خرپا شامل اسکلت فلزی اصلی و سازه های جانبی است که عموماً شامل صفحات کف، صفحات شانه ای، صفحه زیرین خرپا و همچنین مخازن روغن و سینی های جمع آوری زباله می باشد.

سیستم نردبانی

این بخش از پله برقی عمدتاً از پله ها، میزبان درایو، محور محرک اصلی، زنجیره پله، دستگاه تنش زنجیر پله و غیره تشکیل شده است.

سیستم نرده

عملکرد اصلی سیستم هندریل ارائه نرده های متحرک به مسافران است. که همزمان با پله ها حرکت می کنند. سیستم نرده انتهایی متشکل از یک نرده، یک دستگاه هدایت نرده است. یک ریل راهنمای نرده، یک مجموعه چرخ کششی و یک چرخ راهنما است.

سیستم راه آهن راهنما

سیستم ریل راهنما عمدتاً از ریل های راهنما در حال کار، ریل های راهنما برگشت. ریل های راهنمای چرخش و ریل های راهنمای تخلیه تشکیل شده است. و وظیفه آن پشتیبانی و هدایت حرکت پله ها است. همچنین  به آن مسیر نردبانی پله برقی نیز می گویند.

دستگاه دسته

دستگاه های هندریل در دو طرف پله برقی قرار گرفته اند تا ایمنی سرنشینان را تامین کنند. و همچنین محل نصب ریل ها و نرده های راهنما هستند. دستگاه نرده عمدتاً از قرنیز، صفحه پوشش داخلی، صفحه پوشش بیرونی، صفحه پیش بند و صفحه تزئینی بیرونی تشکیل شده است.

سیستم حفاظت و ایمنی

سیستم حفاظت و ایمنی شامل ترمزها، حفاظت از سرعت بیش از حد، حفاظت از معکوس، حفاظت ورودی نرده، نظارت بر ایمنی زنجیر رانندگی، نظارت بر پله، نظارت بر زنجیره پله و غیره است.

سیستم کنترل الکتریکی

این سیستم عمدتا از مدارهای کنترل الکتریکی از جمله مدارهای ایمنی، کابینت های کنترل الکتریکی، سوئیچ های عامل، آسانسورها و غیره تشکیل شده است و وظیفه آن راه اندازی و کنترل پله برقی است.

دستگاه روغن کاری اتوماتیک

این دستگاه از پمپ روغن، لوله نفت و غیره تشکیل شده است. عملکرد این دستگاه این است که به طور خودکار اجزای انتقال مانند شفت محرک اصلی، زنجیر پله، زنجیر محرک اصلی و زنجیر درایو هندریل به صورت خودکار روغن کاری می کند.

هنگام خرابی پله برقی باید چکار کنیم؟

هرگاه با خرابی پله برقی مواجه شدید کار های بیان شده در زیر را انجام دهید.

  • هنگام مواجه شدن با خرابی پله برقی عصبی نباشید. با صدای بلند کمک بگیرید. و به دیگران یادآوری کنید که بلافاصله دکمه توقف اضطراری را فشار دهند. دکمه توقف اضطراری معمولاً زیر چراغ نشانگر عملکرد آسانسور است.
  • هنگام خرابی پله برقی سعی کنید. تا حد امکان از سالمندان و کودکان محافظت کنید. زیرا سالمندان و کودکان اغلب توانایی دفاع شخصی ضعیفی دارند و اغلب در شرایط بحرانی قادر به محافظت از خود نیستند.
  • همچنین اگر به طور تصادفی روی پله برقی افتادید، باید اقدامات حفاظتی را برای محافظت از خود انجام دهید. در این زمان بدن باید در وضعیت حفاظتی قرار داشته باشد. یعنی انگشتان هر دو دست برای محافظت از پشت سر و گردن محکم بسته شوند. و آرنج ها باید از شقیقه ها برای جلوگیری از برخورد بدن و محافظت از قسمت های کلیدی محافظت کنند. زیرا این کار می تواند صدمات را به حداقل برساند.

مجله آرمانا